Гран-прі Robocars для самокерованих автомобілів, що оживило VivaTech 2022

На технологічній конференції VivaTech 2022 відбулося унікальне в своєму роді “Гран-прі”: турнір «саморобних» Робокарів у Франції для самокерованих масштабних моделей авто, організований компанією Renault Digital. Захід включав багато різних випробувань за участі спритних суперників і вельми активної публіки, до того ж, турнір став вражаючою демонстрацією штучного інтелекту і машинного навчання. Ми здійснюємо наш репортаж безпосередньо із епіцентру подій.

Там були автівки, що невпинно гасали треком, безкоштовні випробування, запальні перегони, проїзд кіл на час і захоплені фанати. Тому, безумовно, захід, що проходив з 17-го по 18-е червня на VivaTech став справжнім Гранд-прі. Звісно, це була не Формула-1, але точно не менш видовищне дійство. Визнаймо, якщо поєднати електроніку, програмування, технології, штучний розум, машинне навчання* і самокеровані масштабні моделі, захід, без жодного сумніву, стане магнітом для широкого загалу. Саме це ми й спостерігали на треках протягом дводенного дійства. Ця подія не лише приємно вразила публіку: самі учасники повною мірою насолодилися крутою атмосферою, скористалися можливістю потренуватися і відчути дух братерства. 

Машини, що вчаться їздити самостійно
Машини, що вчаться їздити самостійно

Веселощі, навчання і дух братерства стали саме тими принципами, на які спиралася Renault Digital, коли організовувала цьогорічний турнір DIY Robocars Гран-прі у Франції. Ідея родом із США, а до самої події долучилися близько 10 команд, в кожній з яких від 2 до 4 учасників. Метою було залучення масштабних (1:10) моделей авто, що наввипередки самостійно проходитимуть трасу завдовжки 69 метрів з двома прямими відрізками і 12 поворотами. Турнір включав декілька видів змагань, зокрема, спринт у два кола на час і заїзди один-на-один. 

Різноманіттю пілотів можна було позаздрити. “У змаганнях брали участь співробітники компанії, професійні програмісти, студенти-інженери, люди із найрізноманітніших сфер життя. Саме тому Robocars такий захопливий захід: можливість бачити так багато різних підходів до досягнення однієї й тієї ж мети, а саме як зробити авто повністю самокерованим,” каже Олів’є Бурасе, заступник Голови технологічного відділу Renault Digital і організатор перегонів.

У перегонах використовувалися стандартні радіокеровані автівки, оснащені камерами і датчиками. Декілька місяців тому команди встановили на автомобілі дистанційне керування з радіусом дії у межах змагальної траси, щоб почати процес тренування. Потім вони взялися за розробку оптимальних алгоритмів, залучивши до цього штучний інтелект та машинне навчання, щоб обробити дані з датчиків і, з часом, зробити автівки ще більш автономними. Аж доки вони не вивчили трасу на пам'ять, так би мовити, і не навчилися долати її якомога швидше, не зрізуючи кутів і не збиваючи обмежувальні конуси. “Такий турнір як Robocars – це нагода для суперників дізнатися більше про штучний інтелект, а для глядачів, і більш широкого загалу, зрозуміти його краще, або, принаймні, більше розібратися в його суті,” продовжив Олів’є Бурасе.

Дружня атмосфера і взаємодопомога
Дружня атмосфера і взаємодопомога

Усі учасники мали однакову ціль, проте, кожна команда використала свій особливий підхід, що залежав від конкретно поставленої задачі на гонку. Вони працювали над «залізом» – використовуючи різні датчики і камери – і над технічною стороною. Наприклад, автомобіль Alpine 1 команди Autopylot, розроблений Олександром, Міхаелем, Максимом E і Максимом G, чотирма студентами першокурсниками школи інформатики EPITA, мав ширші шини, а тому краще тримав дорогу і ефективніше долав повороти, але команді довелося прибрати кузов авто.

Змагання пройшло в атмосфері дружби і загальних веселощів. На момент проведення турніру команди вже були знайомі протягом кількох місяців і не раз допомагали одна одній. Зокрема, учасники постійно підтримували зв'язок у чаті онлайн месенджеру, спілкувалися також з організаторами і любителями радіоелектроніки. “Першочерговою метою турніру було змусити автівки працювати належним чином. У всіх нас подекуди виникали труднощі. Доводилося багато допомагати один одному; ми не тримаємо у секреті будь-які свої розробки.” каже Сіріль, “водій” автомобіля команди «Fous du Volant» («Скажені за кермом»).

Налагодження зв’язків
Налагодження зв’язків

Розваги, навчання і обмін досвідом: суперники одностайно погодилися, що всі три аспекти стали невід’ємною частиною турніру. І навіть більше: робота у запропонованих рамках дала їм нагоду розширити свій технічний кругозір, відточити майстерність і збагатитися досвідом, що його команда Renault Digital зібрала в сфері IT та інших передових дисциплінах.

“Спочатку це був шкільний проект, але згодом ним почала займатися справжня група однодумців. Ми багато чого дізналися про штучний інтелект, особливо, з технічної точки зору” сказав Максим зі школи EPITA.

Займаючись фінальним доопрацюванням своїх автівок, паралельно вони почали створювати мережу контактів у компанії. Дехто зі студентів зараз замислюється над кар’єрою у Renault Group.

Подібний ігровий майданчик для радіолюбителів є своєрідним “магнітом” талантів і, звісно, Renault Group із захопленням спостерігає як студенти, які беруть участь у цьому турнірі, починають замислюватися над варіантами вибору професії. Генеральний директор Renault Group Лука де Мео, який відвідав стенд Renault Digital DIY Robocars France у п’ятницю, зауважив: “У нас відбувається дуже важливий процес перепідготовки всередині компанії, але нам також потрібні й молоді спеціалісти зі шкіл та університетів. Ми потребуємо ініціативи звідусіль, що покаже зміну нашої культури у Renault щодо залучення молоді. Для мене, особисто, це дуже важливо.”